Lipidológia

A lipidológia a szervezet vérzsír-anyagcsere helyzetével foglalkozik. Laborvizsgálattal meg tudjuk határozni egy egyén lipidprofilját, ide tartozik a koleszterin, LDL-koleszterin, HDL-koleszterin, triglicerid. Ezek együttes vizsgálata szükséges, mivel nem csak az összkoleszterin emelkedett értéke, hanem az LDL-koleszterin (“rossz koleszterin”) magasabb, HDL-koleszterin (“jó koleszterin”) alacsonyabb szintje is kórjelző lehet. Fontos tényező a vérzsírok vizsgálatánál, hogy a laborban meghatározott normál értékek nem mindig megfelelőek minden ember számára, ugyanis pl. az LDL-koleszterin célértékét rizikófaktorok meglétévével vagy hiányával határozzuk meg, alacsonyabb LDL-koleszterinszint előnyös elhízás, dohányzás, idősebb életkor, kardiovaszkuláris megbetegedés, cukorbetegség stb. megléte esetén.

Magas lipidszintek elősegítik számos betegség kialakulását, mint érelmeszesedés, vesebetegség, perifériás artériás betegség, májbetegség, hasnyálmirigy-gyulladás. Jelentős kapcsolat van a szervezet vérzsíranyagcseréje és a hormonális zavarok közt, a lipidszintek megemelkedhetnek az endokrin rendszer betegségeiben (pl. cukorbetegség, Cushing-syndroma, pajzsmirigy alulműködés), valamint emelkedett koleszterin értékek hozzájárulhatnak hormonális eltérések kialakulásához.

Ezen komplex kapcsolati rendszerek miatt elengedhetetlenül fontos, hogy szakember végezze el lipid profilunk felmérését, határozza meg célértékeinket, valamint az ahhoz szükséges életmódbeli és gyógyszeres terápiánkat.
Lipidológus szakorvosunk átfogó szemlélettel végzi el ezen feladatokat, mert nem csak már meglévő hajlamosító betegségek esetén, hanem egészséges állapotban, megelőző jelleggel is fontos vérzsíranyagcsere állapotunk megismerése, szükség esetén kezelése.

Mikor keresse fel lipidológiai rendelésünket?

Családban ismert magas koleszterin-, trigliceridszint
 Családban halmozódó kardiovaszkuláris események (pl. stroke, infarktus)
 Laborban magas lipidszint
 Hasnyálmirigy gyulladást követően