Pszichiátria

A pszichiátria a lelki betegségek diagnosztikájával, kezelésével foglalkozó tudományterület. A pszichiáter szakorvosok nemzetközileg elfogadott diagnosztikus kritériumok és tesztek mentén, a páciensekkel folytatott beszélgetések során állítják fel a megfelelő diagnózisokat. Számos betegség tartozik a pszichiátria tudományterületébe, melyek kihatással lehetnek az egyén életvitelére, szociális kapcsolatára, testi és lelki egészségére, munkavégző képességére. Ide tartoznak például a szorongás, krízishelyzetek, pánikszindróma, pszichoszomatikus zavarok, gyászfolyamatok, önértékelési zavarok, fóbiák, szenvedélybetegségek, személyiségzavarok, demencia, paranoid zavarok.

Pánikbetegséggel küzdő egyének súlyos, halálfélelemmel járó tüneteket tapasztalnak, melyek stroke, szívinfarktus képét utánozhatják.
Generalizált szorongás esetén a betegeknél számtalan pszichoszomatikus tünet ütheti fel a fejét, mint mellkasi szorítás, gombócérzés a torokban, hasfájás, hasmenés, fejfájás stb. Ezen betegeknél a szervezet állandó készenléti állapotban van, az aggodalom, szorongó állapot állandósult fennállása miatt.
Emberek életét teljesen beszűkíthetik olyan fóbiák, melyek során nem mernek emberek társaságába kerülni, ilyen például az agorafóbia (zsúfolt helyektől való félelem) vagy szociális fóbia (más emberek jelenlétében feszültség, “megszégyenüléstől” való félelem).

Kényszerbetegek olyan eltúlzott tevékenységeket alakítanak ki, például kényszeres ellenőrzések záraknál, kézmosási kényszerek, melyek akár mindennapi életvitelüket súlyosan megnehezítheti, befolyással munkájukra, családi életükre.

A demencia a pszichiátria és neurológia határterületéhez tartozó kórkép, melynek korai diagnózisával, kezelésével a szellemi leépülés lassítható, bizonyos ideig szinten tartható.

Hangulatzavarokkal küzdő egyéneknél stresszre adott eltúlzott készenléti állapot áll fenn. Tünetei közé tartozhat az indítékszegénység, csökkent aktivitás, negatív gondolatok, nyomott hangulat, súlyos esetben öngyilkossági gondolatok. Gyakran társulnak testi panaszok, mint étvágytalanság, alvászavar, fájdalom.

A felsorolt betegségek mindegyikére létezik igazoltan hatásos gyógymód, mely lehet gyógyszeres terápia, pszichoterápia, egyéb biológiai terápiák. Egészségközpontunkban pszichiáter kollégánk többéves szakmai tapasztalatával, empatikus hozzáállásával várja a betegeket nemcsak diagnosztizált esetekben, hanem olyan pácienseket is, akik életük nehéz helyzete miatt átmenetileg vagy tartósan segítségre szorulnak ezen szituációk megoldásában.

Pszichiáter szakorvosunk főbb tevékenységi körei:

Szkizofrénia és más pszichotikus zavarok
Bipoláris betegség
Depressziós zavarok